vrijdag 28 december 2012

Bever en zeearend op dezelfde dag

's morgens heel vroeg op pad gegaan om voor het eerste licht in de hut van de lepelaarsplassen te zijn.
Een week ervoor hadden diverse mensen de geweldige ervaring gehad om de zeearend op een nest in een boom vlak bij de hut te kunnen fotograferen. Hij was op een oud nest gaan zitten en bijna een half uur lang zitten poseren tot groot plezier van alle aanwezige fotografen en vogelaars.
Hopende op een klein wonder op herhaling van dit spektakel was ik dus al vroeg voor een goed plekje aan de kant van de boom.

Bij binnenkomst bleek ik niet de eerste te zijn ondanks dat het net aan 5:30 was. Ik schrok zelfs van de man die onverwacht rechts in de hut in de schemer naar me siste dat ik zachtjes moest doen.

Toen ik vroeg wat er was fluisterde hij naar me dat hij iets in het donker hoorde knagen maar niet kon zien wat dit veroorzaakte. Ik pakte snel mijn spullen uit en ging naast hem zitten want ik had intussen ook het mysterieuze geknaagd gehoord.


Langzaam begon het lichter te worden en we begonnen een schim van een groot beest te ontdekken.
Naarmate het lichter werd bleken we op slechts 10 meter naar een bever te luisteren en te kijken.
Hij was druk bezig om riet stengels uit de grond te trekken en zat op de wortels te knagen. Dat was het geluid dat we hoorden.

In het half uur dat volgde probeerden we beide tevergeefs een goede foto te maken maar we hadden veel te weinig licht. Ineens kreeg ik een ingeving dat ik op de Canon 7D een film functie had waar ik nog niet mee had gespeeld. Dat bleek bij dat slechte licht veel beter te werken en ik zat onder de kippenvel stukjes te filmen.

Hij ging een paar keer met een stengel weg maar kwam steeds weer terug. Hij stond zelfs een paar keer op zijn achter poten om een rietstengel naar beneden te trekken waardoor we hem heel goed konden zien. Wat een prachtig beest!

Nadat we nog een laatste keer van hem konden genieten toen hij vlak langs de hut zwom was het intussen helemaal licht geworden en zagen we hem langzaam de hoek om verdwijnen. Of hij mensen hoorde aankomen of uit ervaring wist dat het tijd werd om weg te komen weet ik niet.
Twee tellen later verschenen de eerste ongelukkige fotografen in de hut die het allemaal net hadden gemist. Ik moest de filmpjes de hele dag door op het kleine schermpje van de camera laten zien. Ook mensen die al jaren in de hut kwamen hadden dit nog nooit gezien of van gehoord.

Later die dag ontdekte ik met de verrekijker de zeearend op een boom op een van de eilandjes. Hij kwam helaas niet op het nest zitten maar mijn dag was natuurlijk al helemaal goed. Kijk goed op de grond voor het hout want ik zag hem pas na de beweging van zijn kop.


Hieronder heb ik over grote afstand met de 7D en de 300 mm + 2x versterker de vogel gefilmd.
De foto hierboven is van het moment dat hij weg vloog en in de bomen groep er achter ging zitten.





Tussendoor hebben we nog een hoop lol gehad met een fuut die regelmatig met een vis boven water kwam

 en een mooie slobeend die lekker dicht bij kwam om vast te kunnen leggen op de gevoelige plaat.

Zo dit was het, mijn eerste blog. Hoop dat het een beetje te volgen is en als het niet zo is of op sommige andere punten beter laat dan een berichtje achter zodat ik het bij volgende blogs kan verbeteren. :-) In ieder geval mijn dank naar degene die de moeite nemen het te lezen.

Natuur groeten,
Henk Schuurman

10 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige filmpjes heb je van de Bever kunnen maken en leuk om daarbij jouw enthousiaste
    commentaar te horen.
    Op en top natuurbeleving, geweldig!
    En ook de foto's mogen er zijn trouwens een puik dagje Oostvadersplassen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Coby
      Dank voor je reactie!
      Het is inderdaad de bedoeling geweest de sfeer en de natuur ervaring over te brengen. Blij dat ik daar bij jou in ben geslaagd.
      Gr. Henk

      Verwijderen
  2. Hallo Henk,

    Super gave waarneming van de Bever. Goed dat je de filmfunctie hebt gebruikt voor je camera. Als er nog zo weinig licht is weet je bijna zeker dat de foto's mislukken. Erg gaaf om te zien. De 2de Zeearend foto is ook goed gelukt ondanks de afstand.

    Ben benieuwd waarmee je de volgende keer komt.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Remco,
      Dank voor je reactie.
      Ja die film functie op de 7D is zeker een pluspunt alhoewel ik dat in eerste instantie niet had gedacht te gebruiken. Ik heb leuke films van buizerds die leren vliegen in een weiland en nog wat leuke dingen uit Limburg als een haas closeup met jeuk aan zijnj poot die ik in een volgende blog zal plaatsen.
      Gr, Henk

      Verwijderen
  3. Nou een Bever en een Zeearend op één dag, dat is boffen. Zelf heb ik ze in alle dagen nog niet eenmaal gezien. Veel succes met je blog.
    Groet, Wout

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wout,
      Dank je wel voor je reactie.
      Ja wel mazzel gehad maar de zeearend was er bezig die week er voor dus had goede hoop.
      Ik zag vorige week een tweet van iemand die getuige was geweest van de zeearend die voor hun neus een vis uit het water trok.
      Dat lijkt me toch ook een geweldige ervaring.

      Als je vaker bij Lepelaars plassen komt heb je meer kans er een zeearend te zien.
      Gr. Henk

      Verwijderen
  4. wow, lucky you! so the bevers are actually early birds? good to know, I really enjoyed your movies-bedankt! have a good new week and great year full with fantastic nature encounters:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Jana,
      So you translated the blog somehow? Google translate maybe.
      PS: I have implemented translate in my web site www.hscf.nl
      Nice to hear you enjoyed the blog and the movies.
      Yes they are early birds as it seems. I hoipe to encounter them again some time.

      Hope to see your comments in future blogs.

      Regards,
      Henk Schuurman

      Verwijderen
  5. Hoi Henk
    Wat een superdag ..Bever en Zeearend ..en als bonus de slobeend
    en de fuut met vis .. Op voorhand teken je voor zo'n dag !

    En in dat nest heb ik wel eens een foto gezien van een boommarter ..
    Maar zoveel geluk had echt teveel geweest :)
    Groetjes Henk
    p.s... in de AWD en zeker in de zeereep is de kans groot een vos tegen te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Henk,

      Ik hoorde dat er zelfs tamme vossen liepen.
      Lijkt me iets minder voor zowel mens als dier.
      Ik ga er zeker binnenkort eens kijken. :-)
      Dank voor je reactie

      Gr. Henk

      Verwijderen